Bra ljud är nödvändigt för en autentisk spelupplevelse

Ljudet blir allt viktigare i takt med att VR-tekniken utvecklas. Bild: Pixabay

Grafiken är ju A och O i en bra spelupplevelse – det vet vi alla. Men minst lika viktigt är ljudet, för att ett spel ska bli så verklighetstroget som möjligt. Problemet är att, medan bildtekniken snabbt utvecklats de senaste decennierna, så har ljudtekniken fått stå tillbaka. Nu börjar det emellertid ske en hel del framsteg även på ljudområdet.

Det är otroligt hur mycket vi kan uppleva enbart genom våra öron. Ljud kan trigga igång gamla minnen, skapa känslor och få oss att snabbt reagera. Vi har också en ofattbar förmåga att lokalisera varifrån ett ljud kommer. Detta är något vi tar för givet, men om vi stannar upp och lyssnar lite extra till ljuden vi har omkring oss så blir det tydligt hur väl vi kan pricka in ett ljud och bestämma exakt varifrån det härstammar. Detta kallas lokalisering och är något som är oerhört viktigt att använda sig av inom speltekniken.

Det som ju skiljer spelvärlden från vår verkliga värld, är att vi enbart kan använda oss av två sinnen istället för alla fem. Alltså syn och hörsel, för bild och ljud. För att verkligen få den bästa möjliga spelupplevelsen så är det av yttersta vikt att vi använder dessa två sinnen i dess fulla potential. Så har det varit med synen. Spelutvecklare har jobbat idogt för att få till fantastisk 3D-grafik och olika VR-upplevelser som känns oerhört verklighetstrogna. Men på ljudfronten har tiden på många sätt stått stilla. Redan på 1990-talet fanns väl utvecklat 3D-ljud, men sedan avstannade utvecklingen. Detta berodde på infekterade patentkonflikter som i slutändan drabbade slutkunden – spelaren – som fick en sämre spelupplevelse.

Ljudet bör upplevas i alla tre dimensioner

Ljud inom spelvärlden känns mer och mer verkligt. Bild: Pixabay

Så vad är egentligen 3D-ljud? Det ljud vi vanligtvis hör när vi lyssnar i ett par hörlurar är ett endimensionellt ljud. Alltså ett ljud som rör sig i sidled mellan öronen för att skapa stereoljud. Detta trots att nutidens VR-spel har tredimensionella visuella effekter. Vi kan se vad som finns framför oss, vi kan titta i sidled och vi kan lyfta och sänka huvudet för att se vad som finns ovanför och nedanför. För att spelupplevelsen ska bli så verklig som möjligt är det viktigt att även ljudet är tredimensionellt. Går vi i knarrande snö ska ljudet komma underifrån. Har vi en zombie snett bakom oss ska ljudet komma därifrån. Men den nya tekniken är detta möjligt, vilket lett till en revolution inom spelutvecklingen.

 

Detta gäller inte minst i casinovärlden. Hittills har ljudbilden inom online casino mest handlat om att skapa ljudeffekter när vi spelar casinospel eller gör en stor vinst. Ljudeffekterna är oerhört viktiga för att skapa ett tema i ett spel och en relation till spelaren. Spelaren ska helst associera en ljudbild med ett visst spel, precis som man associerar ett soundtrack till en viss film. I och med VR-casinonas intåg blir ljudeffekterna dessutom ännu viktigare. Numera kan vi promenera runt på ett “riktigt casino” online genom att använda oss av VR-teknik och då är det av yttersta vikt att ljudet vi upplever är tredimensionellt. Att vi hör ett pokerparti bakom oss och att någon vinner på slots snett framför oss.

 

För att en spelare verkligen ska få den rätta upplevelsen är det nödvändigt med ett riktigt välutvecklat surroundsystem. Det krävs flera högklassiga högtalare utplacerade strategiskt i rummet och gärna en soundboard. Eller ett par riktigt bra hörlurar.

Battlefield har uppmärksammats för sitt ljud

Ett spel som är känt för sin oerhört starka ljudupplevelse är Battlefield. Det svenska spelföretaget DICE ligger bakom succéspelet och bolagets spelutvecklare kan redogöra för hur mycket blod, svett och tårar som ligger bakom spelets autentiska ljudupplevelse. Det handlar om flera års arbete med ljudet för att få till den effekt man var ute efter. 

The Sims är känt för sitt karaktäristiska ljud. Bild: Pixabay.

Sims-serien är också känd för sin speciella ljudbild. Kanske inte på samma sätt som Battlefield, men nog så viktig. Här handlar det om att förmedla karaktärernas känslor och budskap på ett nonsensspråk, som inte behövde översättas mellan länder. Detta lyckades man med och det blev lite av ett kännetecken för Sims.

I spelet Dead Space handlar inte ljudet så mycket om att skapa en verklighetstrogen effekt eller att varna spelaren för fiender. Här är syftet mer att hela tiden hålla spelaren på tårna. Som i en riktigt bra skräckfilm där musiken håller spänningen i topp, använder man här ljudet för att göra spelaren nervös och se till att stressnivåerna ligger högt hela tiden.

Men även om vi har otaliga spel med fantastiska ljudupplevelser så är det i framtiden vi kommer att få se de riktiga mästerverken. När nu 3D-ljud äntligen gör sitt intåg i spelvärlden på riktigt kommer vi att kunna uppleva spel på ett helt nytt sätt. När du bär ett VR-set så är det inte bara bilden som förflyttar sig i och med att du går framåt eller vrider på huvudet. Även ljudet kommer att följa med och på så sätt förstärka känslan av att du verkligen befinner dig mitt i en krigszon eller i ett spökhus. Det blir en garanterat härlig tid för alla oss spelälskare.