Amazon Luna

Amazon Luna: En utmanare till Google Stadia

 

I slutet av 2020 släppte Sony och Microsoft sina nya generationer spelkonsoler. Det är däremot inte det nya PlayStation 5 och Xbox Series X som har fått störst uppmärksamhet i spelsamhället. Det är istället de molnbaserade streamingtjänsterna, vars spel kan nås oavsett plats och enhet, som tar upp rubriker och hashtags.

 

Google Stadia var den första stora streamingplattformen för spel och den har hittills varit ensam regent på marknaden. Fram tills nu. Under 2021 kan den få konkurrens av en helt ny tjänst, nämligen Amazon Luna.

 

Luna och Stadia: Lika fast olika

 

Google Stadia och Amazon Luna är två streamingtjänster för spel. Deras främsta syfte är att ta bort behovet av att köpa en specifik hårdvara för att kunna spela. Alla spel är tillgängliga på flera enheter, och det går att starta ett spel på en enhet för att sedan fortsätta på en annan. Båda tjänsterna är kompatibla med flera kontroller och styrenheter, som antingen ansluts med Bluetooth eller sladd. De har också varsin egenutvecklad kontroll tillgänglig för mellan 500–700 kronor. Dessa kan spelare välja att köpa om de vill. Här börjar likheterna att ta slut. De två streamingtjänsterna har inte samma upplägg, och de skiljer sig på flera punkter.

 

Google Stadia, som lanserades 2019, är inte en ren streamingplattform. Det går inte att säga att tjänsten är som ”Netflix för spel”. För att börja spela måste spelarna först betala en startsumma. Därefter kan de välja abonnemangsformerna Base eller Pro. Base ger spelare möjlighet att spela utvalda spel i biblioteket gratis. Pro ger spelarna tillgång till fler gratisspel och i bättre kvalitet, t.ex. i 4K-upplösning och med 5.1 surroundljud. I Google Stadia kan spelare välja att köpa spel, som sedan sparas i deras bibliotek. Det innebär att spelare inte behöver ha ett abonnemang för att kunna spela, men personer med Pro-abonnemanget erbjuds att köpa spel till lägre priser. Google Stadia började med att erbjuda ett tjugotal spel och utbudet har sakta men säkert vuxit. Vid årsskiftet fanns det över 100 spel tillgängliga. Google har meddelat att de planerar att börja utveckla egna spel i framtiden.

 

amazon-luna
Google Stadia Controller. Källa: Unsplash

 

Amazon Luna har ännu inte släppts för allmänheten. Streamingtjänsten är tillgänglig på inbjudan och väntar på att gå in i Beta-teststadiet. Till skillnad mot Stadia erbjuder Luna inte möjligheten att köpa spel. Det är istället en tjänst som verkligen är som ett ”Netflix”. Spelare kommer att streama alla spel och de kommer att kunna välja mellan flera abonnemangsformer. Dessa har ännu inte fått några namn men det kommer att finnas en basplan, som ger tillgång till utvalda spel. Det kommer även att finnas abonnemang som antingen ger tillgång till en eller flera spelkanaler. Dessa kanaler kommer att vara uppdelade efter spelstudios, varav Ubisoft+ kommer att vara den första. De som väljer en plan med Ubisoft+ kommer bland annat att få tillgång till spel som Far Cry 6 och Assassins Creed Valhalla. Eftersom Luna fortfarande är i teststadiet är det lite som är känt om dess kapacitet för hastighet och ljud. Det är sagt att 4K-upplösning kommer att komma, liksom alternativet att välja surroundljud.

 

Fördelarna med Amazon Luna

 

Även om Amazon Luna inte har släppts till mer än några få, och detta i USA, har streamingtjänsten redan potential att bli en stark utmanare till Stadia. Det faktum att det kommer att bli en renodlad streamingtjänst innebär att tjänsten kommer att vara mer tillgänglig för spelare med en begränsad budget. Luna kommer att vara kompatibel med fler enheter redan från början, vilket Google Stadia inte var. Det var t.ex. först i december 2020 som Stadia blev tillgängligt i webbläsaren på iOS-enheter, och Stadia är fortfarande främst optimerat för att spelas på Google Chromecast Ultra. Luna kommer att gå att spela på flera smartTV-apparater, datorer, mobiler och surfplattor.

 

Luna sitter samtidigt på ett hemligt vapen. Streamingtjänsten är interagerad med den populära plattformen Twitch, där spelare kan titta på när andra spelar och streama sig själva. Anledningen till att de två är interagerade är för att Amazon köpte plattformen 2014.

 

amazon-luna
Mobil inloggad på Twitch. Källa: Unsplash

Den kommande tjänsten är inte helt utan kritik, ännu. Än så länge går det inte att spela spelen i 4K. Luna Controller, som påminner om Xbox klassiska handkontroll, har fått sämre recensioner är Stadia Controller, som påminner om PS4-kontrollen. Detta kan däremot ha att göra med att PS-kontrollerna generellt alltid har fått ett bättre mottagande än Xbox-varianterna.

 

Spelstreaming växer på flera sätt

 

Streaming blir en allt större del av hur vi spelar och konsumerar spel. Casinobranschen var bland de första att erbjuda spel direkt i webbläsaren, och tog bort behovet av att ladda ned programvaror eller applikationer. De var bland de första att erbjuda livestreamade spel som spelare kunde interagera i. Dessa spela kallas för live casino och streamas från ett casino direkt till spelarens dator. Istället för att spela mot en slumpgenerator är det en mänsklig dealer som leder spelet, precis som det hade gått till om alla parter befann sig i samma rum. Spelen som finns tillgängliga live är bland annat roulette, blackjack, hold’em och poker.

 

Att streama när man spelar blir också allt vanligare, både bland professionella spelare och amatörer. På plattformar som Twitch kan användare titta på när matcher spelas live eller i efterhand. Det streamas alltifrån enkla mobilspel till avancerade MOBA-spel. Streamingen har gjort det möjligt för e-sporten att växa. E-sport, det vill säga tävlingar i datorspelande, lockar miljontals tittare. 2019 var det sammanlagt 137 miljoner människor som följde VM i League of Legends via streaming. Spelstreaming har samtidigt skapat ett helt nytt samfund. Spelare från hela världen kan komma i kontakt med likasinnade genom streaming och de kan dela sina erfarenheter och tips med varandra.

 

Det är ännu inte klart när Amazon Luna kommer att komma till marknaden. Det är fortfarande en bit kvar innan den kommande spelstreamingplattformen är redo för lansering. Därefter kan det dröja ytterligare innan den släpps på den internationella marknaden och i Sverige. Det är ändå möjligt att dra slutsatsen att plattformen kommer att bli en konkurrent till Stadia, och andra befintliga plattformar. Dess uppkomst är ett tecken på att streamingen växer i spelbranschen, och sannolikt kommer att utvecklas och bli ännu större.