Så kan företag för smarta prylar bli mer framgångsrika
Smarta prylar blir allt vanligare och något som tar över våra hem allt mer och mer. Dock är det långtifrån alla som hoppat på den nya trenden. Frågan är då vad företag inom smart tech-sektorn kan göra för att nå ut till fler och öka sin konkurrenskraft? En bra idé kan förstås vara att titta på vad företag i andra branscher gör för att locka till sig nya kunder och på sätt lära av dessa.
Gratiserbjudanden och extra förmåner
Att locka med gratiserbjudanden och olika typer av förmåner är ett klassiskt knep inom försäljning för att attrahera nya kunder.
Source: Pixabay (Pixabay License)
Utbytbar design
Smarta prylar är förvisso mycket användbara och har dessutom många olika funktioner. Men, skulle de inte kunna vara lite snyggare? Varför skulle det till exempel inte kunna gå att byta skal på en Alexa på samma sätt som det går att göra på en smartphone?
Här skulle verkligen smart tech-sektorn kunna ta lärdom från till tillverkarna av mobiltelefontillbehör och erbjuda fler alternativ vad gäller design på sina produkter. Att det finns en efterfrågan hos konsumenterna att kunna ändra utseendet på sina prylar råder det ingen tvekan om.
Det är bara att titta på det svenska företaget Ideal of Sweden, som säljer mobilskal och andra mobiltelefontillbehör på nätet. Företaget växer så det knakar och har ökat sin omsättningen med ett antal hundra miljoner under de senaste åren. Bli inte förvånade om det snart även dyker upp en aktör som säljer skal eller liknande till Alexa eller Amazon Echo.
Source: Pixabay (Pixabay License)
Nya innovativa betalningsmetoder
En annan sak som företag inom smart tech-sektorn skulle kunna utnyttja är olika former av innovativa betalningsmetoder. På så sätt skulle dessa företag kunna bli mer attraktiva för konsumenterna när antalet valmöjligheter utökas. Här är det förstås naturligt att erbjuda till exempel Swish, som möjliggör transaktioner via mobiltelefonnummer.
Ett bra exempel på ett företag som verkligen utnyttjar nya betalningsmetoder är det svenska statliga tågbolaget SJ. Sedan våren 2017 finns det nämligen möjlighet för SJ:s kunder att även betala resan med Swish, något som minst sagt blivit en succé. Redan under första året efter lanseringen genomfördes hela fyra miljoner betalningar på SJ.se eller i SJ:s app med hjälp av Swish till ett värde av över 1,1 miljarder kronor.